2010. május 26., szerda

Cukordiéta - pizza

Nem csalás, nem ámítás, csak sok számolás kérdése, hogy nagyon néha ehessek én is egy pizzát. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy most akkor irány a pizzéria vagy rendelünk netről, hanem ehhez most dolgozni kell.
A legnagyobb bűnözést egyértelműen maga a pizzatészta jelenti, amelyet - lássuk be - elég nehéz elkerülni. A liszteknek pedig, bármelyiket is választjuk, elég nagy a szénhidráttartalma. Ezen mondjuk enyhíthetünk, ha teljes kirőrlésű, graham vagy durum lisztet használunk. Az én pizzám most fele-fele arányban tartalmaz teljes kiőrlésű és graham lisztet. Igen, egy kicsit barna lesz a tészta, de ha ez kell ahhoz, hogy pizzát ehessek én simán bevállalom. Szóval kell 10-10 deka liszt, valamilyen élesztő (én instanttal szoktam dolgozni), csipet só és csipet cukor (cukor nélkül az élesztő nem fut fel), 1-2 evőkanál olaj és annyi víz, amivel összeáll. Ezután már csak meg kell keleszteni. Ez a nem túl nagy adagnak tűnő tészta 2 személyre készül és egy nagy pizza lesz belőle - természetesen nem túl vastag tésztával.
A feltét már sokkal érdekesebb kérdés. Először is kell pizzaszósz. Nem bolti, mert akkor aztán szintén megszaladnak a szénhidrátok. Fog az ember egy fél doboz sűrített paradicsomot vagy egy fél üveg házi paradicsomlevet (ha lehet inkább ezt), 1 gerezd fokhagymát, sót, borsot, oreganot, bazsalikomot, kakukkfüvet, és az egészet szépen összefőzi. Nagy kaland :).
Maga a feltét nyilván a kisebb adag szénhidrát - mint mindig. Először is tudni kell, hogy én, ha rendelem a pizzát alapvetően a következő kritériumoknak megfelelő egyedeket keresem. Legyen rajta paradicsom, gomba, valami húsféle meg sajt. A többi feltét - ha van, ha nincs - általában mellékes. A mostani pizzára én a következő dolgokat készítettem elő: 3 paradicsom (igazából csak 2,5-nek kellene számolni, mert a 3. elég kicsi volt), 1 paprika, 4 gomba (friss csiperke), egy kis adag savanyított gyöngyhagyma (Adri hozta valamikor, ez azért ment rá, mert volt), illetve egy jó adag sonka kis csíkokra vágva. Ez a mennyiség így ránézve annyi, amit egy pizzériában kb 3 pizzára raknak rá - lehet, hogy kicsit el is fogja áztatni a tésztát, de annyi baj legyen, megeszem én villával is. A feltétre ezen felül reszelt sajt kerül még. Trappista, mert az van itthon. Ha elkezdjük számolni, ez a mennyiség elég komoly mennyiségű szénhidrátot tartalmaz, de én ennek a negyedével kívánok megbírkózni, ami - most nem mértem grammra csak a tésztát - körülbelül megfelel a 45 grammos vacsorahatárnak. Ennyi feltéttel pedig igazán tápláló étkezés lesz így is. A maradék résszel meg majd Jozsó nagyon szívesen foglalkozik.
Ami a glikémiás indexet illeti, a graham és a TK lisztek javítanak a tényen, hogy mégiscsak kenyérfélét eszek. A zöldségek és a sonka alacsony GI-sek, a savanyú hagyma pedig még csökkent az összesített GI-n.
Ennyi lenen tehát a ma esti bűnözés, ami aztán azt jelenti, hogy a héten elvileg nem kellene több tésztafélét ennem. Kiderül. Mindenesetre, igyekszem úgy betartani ezt a diétát, hogy ne őrüljek bele abba, hogy nem ehetek meg bizonyos dolgokat. A sütikről így is le kellett mondanom.

Nincsenek megjegyzések: